lördag 16 augusti 2014

Museum of Communism i Prag

Första gången jag var i Prag var sommaren 1990. Efter kommunismens fall i november 1989 tyckte vi (jag och några kompisar) att det skulle vara intressant att inleda vår tågluff i Östeuropa för att därefter ta oss till sol, bad och lite allmänt festande i Spanien.
Prag blev vårt första stopp på denna tågluff.
När vi nu på muséet "Museum of Communism" ser på filmer från den oroliga novembermånaden 1989 tar det tag i både Lena och mig. När vi ser blåslagna och blodiga medborgare som kämpar för frihet bli intervjuade i dessa filmer känner vi båda hur tårar börja bränna i våra ögonvrår.
Även om jag noga följde nyheterna i samband med östblockets sammanbrott hade jag kanske inte greppat allt. Tiden fram till sammanbrottet beskrevs så här på muséet: "I Polen tog det tio år för kommunismen att falla, i Ungern tio månader. I Östtyskland tio veckor och i Tjeckoslovakien tio dagar." Hade inte den bilden helt klar för mig.
Intressant att läsa var också hur tokigheter spreds till folket. Slog skörden fel sa propagandan att det var USA som hade sett till att sprida skadeinsekter över Tjeckoslovakien.
Plus en hel del annat på samma tema.
 
Ett intressant, om än kanske något litet, museum!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar