söndag 21 september 2014

Periodiskt system med druvor

När jag slötittade runt på nätet en dag hittade jag ovanstående - ett periodiskt system med druvor. Frestelsen blev för stor! Efter snabb beställning och snabb leverans pryder nu det en av väggarna på övervåningen.
Det vanliga periodiska systemet med grundämnen är ju uppbyggt på ett entydigt sätt. Antal elektronskal och antal valenselektroner hos atomer av grundämnena definierar vilken plats grundämnet har i det periodiska systemet.
När det gäller druvor blir sorteringen gjord mer efter smak och tycke. Är druva X verkligen fylligare än druva Y? Nåväl, detta druvssystem är mer en rolig grej än någonting som ska sönderanalyseras. Kul att ha en överblick över de vanligaste druvorna (och några därtill) på väggen!

2 kommentarer:

  1. Hehe, jag har sett den där planschen på bild för några år sedan, men aldrig i verkligheten. Jag vet inte om jag bara fått det för mig, men hör den möjligen ihop med Wine Century Club, en amerikansk förening för folk som provat viner på minst 100 druvsorter? http://www.winecentury.com

    SvaraRadera
  2. Jag beställde det från företaget de Long som huserar i Las Vegas.
    De hade även en del kartor över vinområden i sitt sortiment.

    /Anders

    SvaraRadera