söndag 9 november 2014

Torsk under frasigt mandeltäcke med Marsankräm under ett knaprigt hasselnöts- och kaneltäcke till efterrätt

 Så kom övriga familjen hem från tennisen. Själv hade jag dukat och lagat mat. Maten var väldigt lättlagat. Efterrätten kom sig av att jag en morgon i jakt efter nyponsoppa inte hittade någon sådan men däremot inte mindre än sex paket marsansås. Vi äter äppelkaka 2 gånger per år och rabarberpaj ungefär lika ofta. Det finns ingen rimlig möjlighet att vi ska hinna äta upp all marsansås innan den blir dålig. Varför inte göra en "räddningsplanka". Väldigt gott blev det, om än något mäktigt.
Men vi börjar med huvudrätten

Torsk under frasigt mandeltäcke

800 g torskfilé
2 dl ströbröd, gärna panko
1/2 tsk curry
1 tsk salt
2 dl mandelspån
1/2 dl smör
Lägg filéerna i en smord ugnssäker form. Blanda ströbröd med kryddor, salt, mandelspån och margarinet. Lägg blandningen på filéerna.Sätt in fisken i mitten av ugnen. Låt formen stå i cirka 35 minuter i 200 grader Celsius eller tills torsken är färdig.
 Till detta serverade jag egenhändigt gjord potatismos.
 Sedan var det dags för efterrätten....

Marsankräm under ett knaprigt hasselnöts- och kaneltäcke

Blanda mjölk och marsansås - använd betydligt mycket mer av marsansåspulvret än vad receptet anger - du ska få en kraftig kräm ingen blygsam liten sås. Fördela i 4 portionsformar.
Hasselnöts- och kaneltäcke
75 g smör
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk mald kanel
1 dl vetemjöl
1 dl hasselnötter, grovt hackade
Sätt ugnen på 225 grader Celsius. Blanda smör, mjöl, nötter, socker, kanel och salt till en grovsmulig massa. Smula ut massan på en plåt med bakplåtspapper. Grädda smulorna mitt i ugnen ca 10 min, rör om en gång under tiden. Låt smulorna kallna.
Strö detta över krämerna precis före servering.
 Till maten serverade jag en Chablis från byn Tonnerre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar