tisdag 3 februari 2015

Veckans dukningsdetalj: Fruktknivställ, druvsaxar och fruktknivar

Som redan har nämnts då silver kunde kopieras med billigare nysilver påbörjades en massproducering (då ju även detta har möjliggjorts tack vare industrialiseringen) av nysilvervaror.
Borgarna ville pryda sina middagar med alla upptänkliga uppsatsskålar, bordssyrtuter. Och vackra fruktknivställ med fruktknivar.
Jag har två fruktknivställ, båda från jugendtiden. Båda är typiska för just jugend, i den ena pryds stället och slingrande blomster. I det andra hålls knivarna samman av en vacker kvinnofigur.
Har jag sagt att jag är närmast besatt av jugend? Inte så konstigt tycker jag själv, stilen är ju såååååååååå vacker. Lyckligtvis är hela familjen eniga i detta.
Riktiga druvsaxar av grövre kaliber används ju vid den riktiga vinskörden där vinrankor och vindruvor knipsas av. Mot bakgrund av dessa saxar har mindre, men elegantare, druvsaxar framställts.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vet du något om druvsaxen till höger i bild, med några slags djur på? Har hittat en likadan på loppis men hittar ingen vidare info om den.
    Mvh

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har jag ingen info om den. Återkom gärna om du får reda på något - för det r intressant och roligt att veta!
    Vänligen,
    Lena

    SvaraRadera