fredag 29 maj 2015

Servettbrytning: Cheopspyramiden!

Alla drivs vi av mål.
Olika mål.
Personliga mål.
Mål.
Ett av mina är att lyckas klura ut hur man bryter den svenska kungliga servettbrytningen.
Nu har jag kommit litet närmare.
Tror jag. 

 Cheopspyramiden

Vik servetten längs båda diagonalerna, veckla upp mellan vikningarna.
Vik servetten på mitten. Gör likadant med andra sidan.
Veckla ut servetten.
Vik servettens yttersta 1/4 mot mitten, gör likadant på andra sidan så att kanterna möts på servettens mitt.
Veckla ut servetten.
Nu ska du vika in servettens 4 hörn. Hörnen ska vikas in till punkten där den diagonala vikningen korsade den sista vikningen (1/4-dels vikningen).
Vik över ena sidan över den andra där de lösa hörnen möts på insidan av servetten.
Vik in sidorna längs diagonalvikningarna.
 Det jag nu ska försöka beskriva börjar med den gröna servetten i mitten på övre raden på bilden ovan. Går vidare till den mittersta rosa servetten, vidare till den övre högra rosa servetten, sedan nedra högra gröna servetten. Sedan är det klart.
 Vik upp den nedre högra kanten upp mot servettens mittlinje.
Gör likadant med vänstra kanten så att en spets bildas längst fram.
Vänd på servetten och gör likadant på baksidan.
Vik ihop servettens högra övre och vänstra sida så att du kommer till "mellanlagret" (övre högra rosa servetten)
Vik upp den nedre högra kanten upp mot servettens mittlinje.
Gör likadant med vänstra kanten så att en spets bildas längst fram.
 
 
Vik upp spetsen mot servettens mitt.
Öppna upp spetsen så att en rektangel bildas.  
Fäst rektangelns övre kanter inunder de sneda trianglarna.
Gör likadant på servettens alla fyra sidor.
Ställ upp servetten! 
 Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar