tisdag 26 maj 2015

Vårmiddag med familjen J.

Hela dukningen gick i grönt, rosa och mässing.
 Från början hade vi tänkt tema Frankrike. Jag hade tagit fram vimplarna i trikolorens färger, fuktat en klarblå linneduk över natten som jag rullat in i mangeln på morgonen. Så tittade jag ut över tomten. Vad såg jag mellan ogräset? Löjtnantshjärtana blommar!
Sådant gör ju att man helt enkelt måste ändra temat ganska omgående! 
Förrätten bestod av flera smårätter:
 

Kall krabblasagne med wasabi, avokado och grönt äpple 

2 konserverade burkar krabbkött, krama ur all vätska
400 g philadelphiakost,
3 cm wasabipasta sträng salt, peppar
6 färska lasagneplattor, delade på mitten
2 avokador i klyftor
1 grönt äpple, tunt skivat
Blanda philadelphiaost och wasabipasta och rör ner krabbköttet. Smaka av med salt och peppar. Koka lasagneplattorna i saltat vatten i cirka 2 minuter, kyl sedan i isvatten. Låt dem ligga kvar i kallt vatten tills du behöver dem så de inte klibbar samman. Grunda serveringsbrickan med krispig sallad. Lägg därefter på lasagneplattor på botten och täck med krabbröra, äpple och avokado ovanpå. Fortsätt med lasagneplattor och fördela resterande fyllning och tillbehör ovanpå. 
Även potatisbullar med gräddfil, rom och kräftstjärtar ...

och
snittar med chévre med ringlad honung och timjan på toppen
kunde skönjas på bordet.
Samt
 Vi har nässlor på tomten varför jag hade tänkt våga mig på nässelsoppa (det är väl nu i maj det ska göras, då nässlorna är små o tja lagom smakrika, tror jag). Men så svek mig modet. Tänk om jag skulle missa något så skulle vi få tillbringa halva natten på akuten hela bunten???
Jag snabbköpte in spenat istället.

Spenatsoppa

2 paket (à 250 g) djupfryst hel bladspenat
2 gula lökar
 1 msk smör
 5 dl vatten
3 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm peppar
4 ägg
Halvtina spenaten och grovhacka den. Skala och finhacka löken. Fräs spenat och lök i smör några minuter. Häll på vatten. Smula i buljongtärningarna och låt soppan koka ca 10 minuter under lock. Mixa ingredienserna med stavmixer. Rör i grädden i soppan och smaka av med salt och peppar. Hårdkoka äggen. Skala och skär äggen i halvor eller klyftor. Servera soppan med ägghalvor.
Värden lyckades göra en blunder. P är vegetarian och köttbullarna innehöll mandel, ost, ströbröd och lök. Bra så långt. Tillbehören då? Ja, såsen var gjord på creme fraiche, kalvfond och.. kalvfond?
Hmm, pinsamt! Ej heller först gången något liknande händer.
En sancerre var ett perfekt sällskap till getosten i en av förrätterna.
Virginie de Valandraud 2012 är riktigt gott! I sällskap till det mesta!
Köpte en cykel av gästerna till ett mycket trevligt pris! Kul, för värden som faktiskt tävlingscyklade som 12-åring på 70-talet.
Sena kvällar och fortfarande ljust!
Tack familjen J för en riktigt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar