fredag 4 september 2015

Servettbrytning: The Dutch Bonnet

Då vi besökte Buckingham Palace i somras och såg utställningen om den kungliga dukningen var alla servetter brutna som: "The Dutch Bonnet". Används fortfarande i Storbritannien vid officiella kungliga middagar. Den är självfallet lika hemlig som den österrikiska kejserliga servettbrytningen och den svenska kungliga servettbrytningen, Kronan.
Jag tänkte att "nej, den här ska jag minsann klura ut." Eftersom jag såg dem där de stod på rad mitt framför mig var det enklare att ana sig till än om man bara ser den på en bild.
Så en morgon i början av denna månad slog det mig: Den är ju ganska enkel!!!
Observera att servetten bör vara 75 centimeter bred eller mer.
Nedan samma bild med från en annan vinkel.

 The Dutch Bonnet

Vik servetten i fyra delar. Vänd den öppna delen från dig.
Vik den vänstra delens servetthalva nedåt, mot dig.
Vik den högra delens servetthalva nedåt, mot dig.
Vik upp den nedre högra kvadraten över övriga högra sidan.
Gör likadant med den vänstra.
Vik ner de lösa "flärparna" på vardera sidan, så att de bildar en stege.  
 Här saknas något på bilden, den del där de yttersta kanterna ska vikas in under servetten så att servetten utgör en triangel.
Lyft på servetten med den spetsiga sidan framåt.
Vik in de nedre spetsarna i triangeln så att de utgör "golvet" för servetten.  
 Nedan har jag gjort samma brytning men på servetter som bara var 50x50 centimeter. 
 Brytningen blev då litet för pluttig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar