måndag 25 april 2016

Mormor/Mamma/Svärmor - Edla 85 år!

 Så var det dags att fira familjens första 85-åring. Mamma bor numera på ett ålderdomshem efter några strokeattacker som gjorde henne rullstolsburen för 1,5 år sedan.
Vi behöll hennes hus både länge och väl, men till slut insåg vi alla att det aldrig skulle bli aktuellt för henne att flytta tillbaka - det bytte ägare förra veckan. 
 Anders hade tillbringad morgonen med att göra favoritsmörgåstårtan som vi tog med oss.
Jag hade gjort det löjligt enkelt för mig - det finns ett bageri bredvid mitt arbete som gör sagolika kaffebröd.
Jag var där och köpte en Toscatårta och en kardemummalängd i fredag. Jag hade frågat mamma innan vad hon ville ha varvid hon sade att det gick bra att ta det jag ville ha. Då var saken biff. Jag är inte så mycket för tårtor (tyckte inte ens om grädde som barn). Men kanel-, vanilj-, och kardemummabullar och Toscatårtot...mmmmmmmmmmmmm (samt då lingonkakan som Anders gör till mina födelsedagar)
 Även Arvid och Sigrid gillar smörgåstårtan.
 Dukar och servetter tog vi med. Annars har mamma ett ganska stort rum (45 kvm tror jag att det är) så vi har inga problem att få plats runt hennes ekbord.
 Hon trivs bra. Men å andra sidan skulle hon nog trivas överallt - mammas styrka är (och har alltid varit) att hon är väldigt social och trevlig. Har lätt för att få vänner. 
Glasen hemifrån har dock försvunnit på något mytiskt sätt - ett efter ett (Inget annat dock. Jag tror att personalen tar ut dem för diskning allteftersom de används och sedan hamnar de bland de allmänna glasen). Vi köpte ny 12 nya inför födelsedagen och hoppas på att de får förbli kvar där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar