tisdag 17 maj 2016

Frikassé med lax och fiskbullar

Denna rätt fick jag inspiration till av DNs Mat & Dryck. Visserligen saknade vi en del ingredienser varför jag bytte ut och ersatte med annat. Resultatet blev MYCKET gott!

Frikassé med lax och fiskbullar

500 g laxfilé utan skinn och ben
3 dl ris
3 msk smör
1 tsk + 2 krm salt
1 krm nymald svartpeppar
2 förpackningar fiskbullar i buljong
½ dl Tokayer 1 msk konc hummerfond
2 ½ dl grädde
2 ½ dl mjölk
Skär laxen i ca 2 x 2 cm stora bitar. Stek i 3 msk smör i en stekpanna ca 3 min. Krydda med 1 tsk salt och peppar. Häll över fiskbullarna. Krydda med 2 krm salt. Koka tokayer och fond ca 2 min. Tillsätt grädden och låt koka tills ca hälften återstår. Häll i mjölken och låt koka ca 5 min. Lägg lax och fiskbullar i såsen och koka ca 2 min. Strö över sockerärterna och servera med råris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar