måndag 16 maj 2016

Kokande bil i Alunda!

 
 I helgen skulle Arvid och Anders åka iväg till en schacktävling medan jag och Sigrid skulle iväg till pappa/morfar i Östhammar.
På vägen, då vi kört dryga 10 mil, började det bli svårt att styra bilen och motorn gav röda utslag på panelen. Som tur var var infarten till Alunda nära.
Väl vid en mack/second handbutik - lade bilen av helt och gick inte att starta. Nåväl, vi var nästan på en parkeringsplats.
Dessvärre fanns det ingen personal att tillgå, annat än att handla mat av. Vi fyllde upp vatten i kylartanken - där var det nästan tomt (och det lilla vatten som fanns kokade).
Hur mycket vatten jag än fyllde med så slukades det av bilen. Vi bestämde oss för en liten matpaus.
Jag ringde pappa och meddelade att något besök var inte att vänta - vi måste dessvärre få hem bilen.
Efter någon timmes paus (vi shoppade även en stav till Sigrids kalas så helt tomhänta var vi inte och fiket som hörde till second-hand butiken var riktigt mysig) for vi hemåt med ett stopp i Uppsala för att hälsa på mamma.
Här gjorde inte bilen något utslag men då jag öppnade motorhuven så var det nog på god väg...
Vi fikade hos mormor i några timmar - både för att det var trevligt men även för att lugna bilen.
Jag vågade sedan inte åka motorvägen hem - skulle det bli stopp vill man ju kunna stanna.
Naturligtvis körde jag fel och fick vända i mitten av resan.
Väl hemma öppnade jag motorhuven en sista gång. Denna gång som jag öppnade på kylarvattnet (varför jag nu gjorde det - vi var ju hemma) så reste sig vattnet som en fontän och tog med sig locket åt något, fortfarande okänt, håll. Min underarm fick sig en rejäl dusch kokande vatten - helt i onödan.
Nåväl vi kom hem i någorlunda god form. Och bilen kom hem, om än i sämre skick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar