lördag 21 maj 2016

Rekvisita till Egyptiskt kalas - målade figurer till ingången.

Jag anar att större pappkartonger kan komma till användning vid barnens kompiskalas/fester varför jag viker dem samman och förvarar dem på något lämpligt ställe. Eller sparar de gamla att återanvända baksidan på.
Detta år ville Sigrid ha egyptiskt tema på sitt kalas.
 En regnig dag i april letade vi så upp lämpliga böcker om Egypten och faraoner. Därifrån valde vi så våra motiv. 
 Jag ritade överdelen och Sigrid underdelen. Riktigt
 trevligt hade vi. 
 Så blev det så väldigt härligt väder i början av maj under Kristihimmelsfärdshelgen.
 Helt plötsligt kunde vi ta ut våra alster och måla dem med vattenfärg utomhus.
Även Arvid anslöt sig nu.
 Jag hittade en ytterligare lämplig kartong som jag målade Horus öga, eller Wedjat, på ( en fornegyptisk symbol för vaksamhet och gudomligt skydd, företrädesvis från Horus eller Ra.

Den förekommer ofta på skyddsamuletter. Ögat är en kraftfull symbol och symboliserar makten att se, upplysa och handla. Horus var sedan äldsta tid symbolen för faraos person och stod för mod och styrka. Ögat ansågs som symbol ha läkande krafter, och bars ofta som symbol i Egypten som skydd mot en förtidig död.
De gamla egyptierna använde också Horus öga för att skriva bråktal, se Binära talsystemet. (allt enligt Wikipedia)).
En sista titt innan vi ställer undan dem tills det är dags för kalaset...
"Tegelväggen" längst ner på de högre figurernas bilder kommer sig av att hela baksidorna består av "tegelväggar" från fjolårets Harry Potter-kalas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar