lördag 2 juli 2016

Midsommar 2016


På midsommarafton intog vi våran, numera traditionella, smörgåstårta.
Dukningen går i ljusblått och vitt. Linneduken heter måsen. Jag tro att jag blev inspirerad att DEN är duken för midsommar efter alla besök på Nordiska museet. Flickan (en docka) som tittar så drömmande ut genom fönstret vid midsommarbordet i avdelningen "Traditioner" (våning 2). Sitter vid ett bord dukat just med denna duk.
 
 Arvid och Sigrid dricker cider. Vimplarna i taket är färdiguppsatta inför kommande festiviteter... 
 Anders och jag föredrar champagne till smörgåstårtan. Tsarine har visat sig vara en variant som vi tycker väldigt mycket om.
 Smörgåstårtan! Det är alltid Anders som gör den och det är den med kokad broccoli som har förekommit i bloggen ganska många gånger. Den är verkligen utsökt.
 Anders sitter och funderar. 
 Anders var på besök med sitt arbete i Bryssel 4 dagar förra veckan. Detta resulterade bland annat i inköp av choklad, exempelvis manneken pis.
 Midsommardagen erbjöd ett otroligt varmt och vackert väder. Efter cykelturer och annat satte vi oss till bords först klockan 8. Fortfarande var det så varmt ute att till och med jag (som av naturen är väldigt frusen) satt i linne. Så skönt.
Anders hade lagat en kycklingrätt. Precis perfekt. 
Arvid och Sigrid hade tillbringat nästan hela dagen ute som inne med att rita. Vad återkommer jag med imorgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar