måndag 31 juli 2017

Rom - med min italienska kollega (från Rom) som guide!!!

 Inte nog med att jag har SUVERÄNT trevliga kollegor (jag känner mig verkligen priviligierad!) min italienska kollega P. skulle vara i sin hemstad med sin familj samtidigt som vi var där.
 Under vårt första dag erbjöd sig P. att guida runt vår familj under dagen för att vi sedan skulle sammanstråla med hennes familj på en restaurang på kvällen!  
Utanför presidentpalatset!
Man behöver ju inte direkt ta sig till Forum Romanum för att träffa på gamla byggnader - det finns ju överallt!
Hela staden är ju ett museum!
Med kolonner utspridda här och var!
Runt här hamnade vi mitt i ett begravningståg. Ville inte ta bilder då dock!
Sigrid var idel positiv!
P. var en suverän bilist - jag fattar inte hur hon mäktade med att svischa omkring i trafiken så självklart. Samtidigt som hon hela tiden hade ett lugnt och glatt sätt - en omöjlig kombo för mig själv!
Här står vi på rad i en lugn oas.
Vår suveräna guide: P!
Jag började förstå varför italienarna inte var helt nöjda med Viktor Emanuel monumentet - skrivmaskinen - den syntes absolut överallt. Och nog finns det vackrare byggnader. I Rom...
Jag! 30 minuter innan mina solglasögon evaporerade. Så trist - har aldrig haft lika bra!
Ibland är det skönt med skugga och en bänk!
 Apelsinlund i bakgrunden.
Man kunde obehindrat se mycket från denna apelsinlund!
Sigrid bakom kameran. Hon tar faktiskt skarpare bilder än vissa vuxna familjemedlemmar. Större intresse tror jag.
40 grader och man kunde hämta vatten från stadens fontäner.
Vi hamnade mitt i ett bröllopsfölje då vi tittade in på en innergård!
Ägaren till bilen frågade P. varför hon inte hade med sig ett guideparaply så att hennes grupptur kunde se henne. :)
Riskastning!
Sigrid och P.
Lunchdags på ett mysigt litet ställe! Sigrid, som brukar kunna vara kinkig med mat åt klart först av oss alla. Italiensk mat faller henne på läppen!
Jo då vi andra njöt också!
En fikapaus innan vi skils åt för att sedan träffas senare på kvällen! Vilken kalasdag!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar