måndag 18 december 2017

Årets lussebak!

 
Just som lussedegen var klar kom Arvid och Sigrid störtande från tomma intet - här skulle bakas!!! 
 Under mycket skratt och stoj gjorde de så hela alfabetet av degen - och det är ju också ett alternativ istället för enbart s!
Mandelkrämen som vi köpte på al dente då vi lagade mat där tidigare i höstas!
 
(Mestadels) M:s Lussekatter
1,5 g Saffran (gärna hela pistiller)
1 msk socker
 Mortla saffranet tillsammans med sockret.
 +
5 dl ljummen mjölk
50 g jäst
8,5 dl vetemjöl
Kör fördegen i köksassistent ca 5 min
Låt därefter vila i 15-20 min
Komplett Deg
150 g rumstempererat smör
1 ägg
2,5 dl strösocker
2 krm salt
Ca 6 dl vetemjöl
Blanda i köksassistent, tillsammans med fördegen.
Kör på medelhastighet tills degen känns len, glansig och börjar släppa i kanterna.
Låt degen vila ca 20-30 min
Baka ut Lussekatterna  +  fyll dem med mandelkräm!!!!!
Baka ut till ungefär 30 enheter.
Det gör inget om degen känns kladdig från början, ha lite mjöl på bakbordet och lägg händerna på innan varje katt formas så brukar det fungera. Du behöver inte hålla på att baka ut degen. Plantera russinen.
Låt stå i en timme (den kan även stå i kylen över natten och gräddas nästa dag)
Sätt ugnen på 210 grader.
Gör sockerlag
koka upp vatten, häll i rörsocker. 2 enheter socker till en enhet vatten
 Kör in katterna i ugnen. Ca 8 minuter eller vänta till brandvarnaren löser ut. (Tänk på att tiden kan variera beroende på katternas storlek och ugn, bra att ställa klockan på typ 5 minuter och kolla läget)
Pensla med ägg och sockerlag
När katterna tagits ut ur ugnen: pensla genast med ett uppvispat ägg. Strö över pärlsocker. (det går att göra det innan ugnen också, blir olika färger bara)
Avsluta med att pensla över sockerlaget. Detta ger en extra glans och hjälper till att hålla katterna saftiga. 
Receptet till degen fick vi alla av en kollega då denne slutade. Förutom varsin hembakad bulle - mycket goda och saftiga.
Jag tycker annars att de kan bli en smula torra då jag ska ge mig på lussekatter jag brukar därför föredra att göra längder och dra ner en uppsjö av smör och socker som fyllning.
Detta år fann vi mandelkrämen och beslutade oss för att testa med den istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar