söndag 7 januari 2018

Avtackning av en kollega som ska gå på föräldraledighet!

Så var det dags igen med en avtackning!
Denna gång var det en kollega som ska bli mamma innan månaden är till ända, så förhoppningsvis kommer hon ju tillbaka!
 Denna gång tänkte jag att jultema skulle kunna vara lämpligt.
Stolsryggarna var betydligt bredare än de vi har hemma. Is tället för att trä dem på stolsryggarna fick jag nöja mig med att hänga upp dem.
En av våra tre långa julflaggspel hängde jag upp i taket.
 Servetterna hade jag brutit som "paket" hemmavid så de vara bara att ställa på bordet.
 Borden hade jag prytt med vita linnedukar och röda ljus.
 Det såg ganska inbjudande ut.
 Jag hade bakat vaniljrutor men hade bara halva mängden av mjölet hemma då jag skulle baka kvällen innan. Ersatte det med havregryn. Blev riktigt gott!

Vaniljrutor i långpanna

42 rutor
500 g smör
5 dl vetemjöl
7 dl havregryn
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
Fyllning
6 ägg
4 dl kesella
5 dl crème fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
Garnering
florsocker
Ugn 200 grader C. Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, havregryn, socker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg i en matberedare. Tryck ut hälften av smuldegen i en långpanna, 30×40 cm, med bakpapper. Fyllning: Blanda ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Häll fyllningen över degbottnen i långpannan. Smula resten av degen ovanpå fyllningen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min. Pudra över florsocker precis före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar