måndag 22 januari 2018

Vinprovning: 2 Libanesiska,4 Naturviner och 3 kända européer

Så var det dags för vinprovarklubben igen! 
Denna gång var vi 11 personer allt som allt. Totalt ingår 18 personer, men det har aldrig hänt att alla kan samtidigt. Vilket är tur då vårat köksbord maximalt tar 16 personer innan det börjar bli väl trångt!
Dessutom försvinner "intimiteten" om det är alltför många. 
 Denna gång hade vi fyra olika flighter med 2 viner i de tre första flighterna.
Istället för att det bara är Anders och jag som funderar ut och köper in var det denna gång andra, vilket ökade dynamiken tyckte jag!
Riktigt bra var det också!
Nivån på hur fligherna ska framställas fick sig också en rejäl uppsving. Även om Anders är riktigt bra på att formulera sina vinbeskrivningar också!
Först ut var libanesiska viner. Två kollegor hade gått samman och presenterade dessa. En av dem är dessutom från Libanon och kunde däför fylla i vad som var vanligast att äta till - nöt, inte lamm vilket vi andra trodde.
Chateau Musar från Bekaa, Libanon från 2006, (art nr 7463). Gjord på druvorna Cabernet sauvignon , cinsault och carignan. Pris 309 kronor.
mot
Cave Kouroum från Bekaa, Libanon från 2014 (art nr 12501). Gjord på 
30% syrah , 20% carignan, 20% grenache , 20% cabernet sauvignon och 10% cinsault. Pris 99 kronor.
Jo det var ganska enkelt att ta fram den som var dyrast. Som också var godast.
Därefter kom två flighter med naturviner. Först två vita och sedan två röda. Samtliga från Loiredalen. De var inköpt som ett helt vinpaket om 6 viner på systembolaget.
Det vänstra av papperen. Här var det en kollega som hade gått all in i naturviner - kul!
De två första, de vita var 2016 Tourante Sauvignon (Sauvignon Blanc) mot 2016 Mineral (Chenin Blanc).
Nu är jag väldigt förtjust i Sauvignon Blanc sedan tidigare vilket självfallet underlättade. Men under Chenin Blanc stod det dessutom att dn skulle vara rik på "glycerin". Den kändes oljigare...
Näta Flight var två röda:
2015 La Porte Saint-Jean på Cabernet Franc mot 2015 Tourainte Rouge "La Butte" på gamay druvan.
Den senare var grumlig i färgen. Kanske att jag kände igen Cabernet Franc sedan tidigare, för den kändes väldigt bekant. Gamay, som även ingår i Beaujolais viner, är något jag inte har provat så ofta. Den var riktigt god. Kanske att jag inte skulle vilja testa 10 sådana flaskor på raken, men den var annorlunda.
Sista flighten höll Anders i.
Han presenterade ett Barolovin, mot ett syrah-baserat vin från Rhônedalen och ett tempranillo-baserat vin från Rioja.
Här gick jag bort mig på Riojan - efter ett haft sådan medvind - högmod går före fall!
Mycket trevligt var det och nu får jag snällt vänta två månader innan det är dags igen för denna konstellation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar