söndag 1 juli 2018

Arvids 12-årskalas: Tältparty

 Så var det då äntligen dags för Arvids tältparty. Det hade fått skjutas upp under en månad eftersom han blev sjuk då det skulle ske. Därefter var schemat ganska inrutat...Precis innan den första gästen anlände, hade vi lyckats få upp tältet, ett nyinköpt aldrig provat. 
Nu vet vi hur man inte ska göra...
 Presentöppning!
 Anders steket ham-,fisk- och halloumiburgare för glatta livet!
 Från början hade Arvid förbjudit mig att pynta köket. 
 Men då han fick helt fria händer om hur det skulle se ut, fick jag vara med. Kul att de har egna viljor och tankar.
 Sigrid var en självklar gäst.
 De är inne i en så rolig ålder - många skratt och riktigt bra humor på många håll. Anders och jag kunde inte annat än brista ut i gapflabb mellan varven. Det är en sann underhållning att lyssna på dem. Ganska ofta så faktiskt.
Kocken langar ut maten.
 Arvid har en favorittårta - 3 olika varianter av choklad i lika många lager.
 Sedan var det dags att springa av sig - de "lekte" någonting mystery murders mestadels. Lät spännande.
 Arvid hade förberett dataspelsbord.
 ...och ett rollspelsbord... 
 ...men uteaktiviteter drog ganska länge...
Anders och jag gick och lade oss. Sedan även Sigrid. Inne i tältet beslutade man sig för att "dygna" vilket tydligen betyder att man ska vara vaken under ett dygn (eller närmare två dygn borde de ju bli klockan är nu 10.30 morgonen därpå och de är fortfarande igång utanför fönstret)
 De har otroligt bra ork måste jag säga. En annan sak som är roligt är att de verkligen umgås - inga mobiler konkurrerar om uppmärksamheten. Något som jag faktiskt noterat bland något äldre personer, en ganska blygsam skara dock - det går inte en kväll utan att mobilen åker upp både två och tre gånger.
Inte hos dessa killar/tjej- de var alla 100 procent i nuet!
 Så när jag läser i DN att vi ska hjälpa barnen att släppa mobilerna för ett tag i sommar, undrar jag om det egentligen är BARNEN som ska släppa mobilerna, denna generation kanske är så vana vid "den nya tekniken" att de faktiskt kan avstå/avhålla sig från att ständigt vara uppdaterad på internet. Vad jag har sett av mina barn och deras kompisar tycker jag tyder på det.
 Ny dag, nya mördare att finna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar