tisdag 31 juli 2018

Katakomberna i Palermo

 Det första jag lärde mig om Sicilien då jag var liten var det "sovande barnet" i Palermos katakomber. Min pappa hade varit där som ung sjöman och då tagit bilder (mina föräldrar träffades till sjöss, pappa som sjöingenjör och mamma som telegrafist, på väg till Sydamerika dock - hade inget med Palermo att göra).
Jag har noga studerat hans bild och verkligen tyckt att barnet så ut som om hon såg.
Hade tiden förändrat henne?
Nu när vi var där fick man inte ta bilder. Jag kan nog tycka att det kändes smakfullt - längs hela väggarna hänger trots allt vad som tidigare har varit människor. Vissa var väldigt väl bevarade - de såg ut som zombies - ganska obehagligt om jag ska vara ärlig.
 Hur var det med den sovande flickan, Rosalia Lombardo? Vi tyckte mer hon såg ut som en docka. Hon hade dött 1920, 2 år gammal. Min pappa såg henne på 1950-talet (och tog då bilden). Fram till 2018 kan kanske något hänt med balsameringen. Eller så var det solljuset. Däremot stod att finna en googling bort att hennes ögon öppnas under dagen. De var halvöppna då vi såg henne vid 16.00.
Om det är någon som har sett henne tidigare under dagen vore det spännande att höra om ögonen då är helt slutna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar