tisdag 28 augusti 2018

Middag hos vänner i Uppsala

 Ungefär varannan månad har det blivit att vi träffas två familjer och lagar mat ihop. 
Från början var jag och D. kollegor. Vi trivdes så bra ihop att vi började umgås privat. Faktiskt var det nog hon som fick mig att börja tänka på att kollegor kan ju vara mer än kollegor. Vilket resulterade med vinprovarkvällar med vissa kollegor och middagar med andra. Med vissa både ock. Det kan vara väldigt kul att ses under nya former och konstellationer. Då det funkar.
 Nåväl. För att vi ska hinna träffas har vi klurat ut att vi kan laga maten tillsammans. Så slipper någon stressa så mycket. Och vi hinner ses under en längre tid.
Denna gång måste jag erkänna att värdfamiljen hade gjort allt grovgörat! Det var ett riktigt glidarkockliv vi förde. Men vi tog oss väl ut i våra medhavda förkläden, inte sant? :D
 Lille N. var litet bly från början. Men det släppte ganska snart. 
Anders i sitt förkläde.
 
 Råbiff hade jag aldrig ätit tidigare...mycket gott! 
 Litet champagne medan vi lagar maten gör ju onekligen att den rätta känslan infinner sig. 
 Smörgåsar med kantarellfräs och västerbottenost.
 Minipizzor .
 Vad händer här? 

 Vaskar han vin?
 Jag har satt på mig förkläde så ordentligt - men vad gör jag? Annat än att dricka vin? 
 N. är redo!
 Jag informerar Sigrid om något viktigt!
 De tre äldre barnen har intagit stolsryggarna på sina platser. 
 N. går ut hårt med filmtime i väntan på att äldre middagsdeltagare ska sätta sig.
En väldigt stark chilisås spelade roll under kvällen. Den skulle vara 900 gånger starkare än jalapeno...De flesta av oss testade en knivsudd...någon testade en väl tilltagen tesked...Jag kan säga att den som valde teskedsstorleken kom att ringa in kvällen i före och efter chilitestet. Samme person gav ordet pannsvett bokstavligen, ett nytt ansikte. Denne person försökte desperat se oberörd ut, medan pannsvetten formligen sprutade...Jag led, litet, med vederbörande... :D 
 Diskussionerna dog aldrig ut. Med tanke på att den tre procentiga mjölken står på bordet tör jag hävda att chilitestet nyligen har genomförts. Vatten hjälpte inte för att neutralisera hettan - men standardmjölk fungerade bra!
 Efterrätten gjordes av barnen.

 Med ganska mycket assistans av värdinnan.. 
 Vad gör vi?
 Intressant är det!  

Lagom före midnatt började vi inse att vi ju skulle hem.
Stort tack för en otroligt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar