söndag 16 september 2018

Chasse Spleen 2014, vintips

Namnet Chasse Spleen lär ska betyda; "Jaga bort melakolin." Vinet var känt redan i början av 1800-talet och var den engelske skalden Lord Byrons och författaren Baudelaires favoritvin.

Under min Parisresa för ca två år sedan, fick jag hjälp av väninnan S. franske vän D. att botanisera fram ett riktigt bra rött vin att ta med hem. Detta har sedan har placerat väldigt högt, för att inte säga högst på min ranking lista på röda viner.

(Min vita vinval var en historia för sig. Anders har inte någon specifik fransk rödvinsfavorit men väl en favoritby då det gäller franska vita viner: Chassagne Montrachet. I all stress i den franska vinbutiken då det begav sig glömde jag helt bort namnet på byn. Jag tror vi gick igenom hela butiken rad för rad! D. som så enkelt hade fått igenom sitt förslag på det röda viner tyckte ju, helt rimligt, att jag var väldigt fyrkantig som inte kunde testa ett vitt vin från något annat distrikt. Till slut kom vi rätt. Då kunde jag inte uttala namnet KORREKT. Utanför butiken spände han ögonen i mig, stoppade alla möjligheter att ta sig förbi oss och försökte samtidigt lära mig att uttala namnet korrekt. Vilken stress!!! Jag bör kanske tillägga att det är en otroligt charmerande människa, för här låter både han och jag som ganska udda. :))

Detta om detta:
Château Chasse Spleen 2014, ett rött vin från Moulis baserad på de bästa merlot, petit verdot och cabernet sauvignon från 2014. Vinet fick 4 5 poäng av Uvinums användare medan vinexperter värderar den som följande: Robert Parker betyg : 90-92 och Wine spectator betyg: 88. 
SMAKANMÄRKNINGAR AV Château Chasse-Spleen 2014: - Utseende: violett. - Näsa: intensiv och mycket väldefinierad näsa med svart frukt och inslag av snårskog. - Mun: mogna, avgränsning och bra balans. URSPRUNGSBETECKNING: Moulis. 
 Till detta åt vi plättar med svampstuvning till förrätt och lamm med potatisgratäng till huvudrätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar