måndag 28 januari 2019

Middag i vintermörkret med P., M., H. och Ch.

 Jag fattar inte var bilderna tog vägen - jag trodde nog att Anders tog bilder och han måste ha trott detsamma om mig!
Nåväl denna helg hade vi bjudit in två andra före detta kollegor till mig P. och Ch. (och deras familjer). 
 Där i mörkret kan man skönja mig och M.B. nästan direkt från sjukbädden - han tycks ha haft influesan big time, stackarn. Men nu var han åter i slagordning och en sann retsticka, speciellt mot sin fru... ;)
Anders och jag hade förtestat vinerna kvällen innan. Chateau Musar från 2006 och 2011 samt Hochars andravin Hochar pere et fils.Vi gick bort oss alldeles. Denna dag var jag med i vinprovningen. Nu gick det toppenbra (Jo, visst var det fusk, men jag sade att jag hade diskvalificerat mig.) De andra gissade fel där jag visste rätt svar - men de gissade fel av en god anledning - de tänkte att 2006 borde vara godast. 2011 är ett extremt bra år i Libanon har vi hört från flera källor. 
 Äldste sonen H. funkar extremt bra ihop med Arvid och Sigrid - han är väldigt lugn och känns betydligt äldre än sina 7 år. Lillebror T. var hemma med mormor. 
 Samtalen rörde allt mellan oanvända snökedjor till jag vet inte allt.
 En liten ostbricka hanns också med. 
Sigrid hade bakat väldigt goda kakor - smakade precis som shortbread:
Rör 230 g rumsvarmt smör mjukt. Rör in 110 g strösocker och 0,5 tsk salt ordentligt. Sikta över 260 g vetemjöl och 80 g maizena och arbeta in tills degen går ihop. Kavla ut till en rektangel cirka 1 cm tjock på bakplåtspapper. Skär ut kakor och sprid ut dem med några millimeters mellanrum och nagga dem med en gaffel. Kyl 20-30 minuter i kylskåp. Grädda cirka 45 minuter på 150°. Kakorna ska inte ta färg. Låt svalna innan du börjar hantera dem.
Stort tack för en väldigt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar