lördag 30 mars 2019

Mandeltårta från Santiago de Compostela

 Ända sedan familjen J-B var hos  för några veckor sedan har jag letat ormskinn - vi talar ormskinn från en boa eller om det var anakonda - modell stor åtminstone. Borde vara omöjligt att tappa bort.
Nehe hittade inte!
I torsdagskväll gav jag så upp. Men då ville jag helt plötsligt inte ha tema Sydamerika heller - varför det stod och föll med ormskinnet kan man ju undra - men det vart väääääldigt centralt för mig.
Det fick bli Spanien istället.
Medan efterrätten gräddas i ugnen ska jag bara sy några fler solsryggsskydd. I gult och rött....
Mandeltårda från Santiago de la Compostela
Botten mördeg
200 g smör 
1 tsk vaniljsocker 
1 dl strösocker 
4½ dl vetemjöl 
1 ägg
Fyllning
300 g mald mandel
4 stora ägg
2 dl socker
1/2 tsk kanel
Zest av 1 citron
Garnera: florsocker
Blanda samman ingredienserna till botten och lägg i plastfolie i kylen i ca 30 min
vispa samman ägg och socker i en skål. 
Rör om mandlarna i smeten. Tillsätt citronskalet och rör om till grundligt blandad.
Tryck ut mördegen i en springform
Häll över fyllningen. Grädda i 180 grader under 30 min minuter.
Det traditionella sättet att dekorera tårtan är att spruta socker med ett utbrott av St. Jamess svärd eller ett kors på toppen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar