fredag 15 mars 2019

Servettbrytning: Den franska liljan


En kollega ska ha stor fest hemmavid imorgon. Temat ska vara Frankrike. Redan tidigare under veckan fick hon låna mina hemsydda vimplar i blått, rött och vitt. Jag blev jätteglad över att hon frågade. I hastigheten tipsade jag om servettbrytningen Den franska liljan. Samt att jag gärna hade en liten snabbkurs med henne senare under veckan om hon var osäker på hur den bröts. Det ville hon. Nu hade hon köpt servetter med linnestruktur inför dagen D.

Samtidigt var det en annan kollega som skulle ha en middag hemma. Gärna franskt tema...servettbrytning?
Jag blev jätteglad!

Vi satte oss i ett fikarum på jobbet. Nu var det så länge sedan jag vek fransk lilja att jag behövde titta efter själv...
Vi använde enklare servetter att testa på.
Det gick otroligt smidigt. Och gav mersmak Någon fler som vill gå en snabbkurs? :)
En riktigt elegant servettbrytning, där man inte ska vara rädd för att använda strykjärnet, är franska liljan.
Fransk Lilja 
Vik servetten på diagonalen
Vik de yttersta snibbarna mot toppen
Vik ner de övre snibbarna
Vik den övre delen mot mitten (som den övre servetten som ej är färdig på bilden)
Vik den övre delen av servetten mot mitten.
Vik den övre delen en tredje gång mot mitten (som den undre servetten till höger)
Böj ner snibbarna i den vikta kanten.
Vik de yttersta snibbarna bakåt och fäst dem omlott i varandra på servettens baksida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar