lördag 6 april 2019

Helkväll på The Winery Hotel vinprovning från Allt om Vin

Så här löd inbjudan:
Varje år i december utser magasinet Allt om Vin Sveriges bästa viner i en rad olika kategorier. Många av de vinnande vinerna kommer att finnas för provsmakning när vi bjuder in vinintresserade till en helkväll på The Winery Hotel i Solna, Stockholm.  
Jag och min barndomskompis C. kände oss kallade. 
Och visst fanns där viner. Allt var väl inte gott dock. Som exempelvis det mousserande vinet Michelle från Washington state i USA - mycket gula äpplen, men inget mer. Ganska endimensionellt och platt. Tyckte vi. Jag saknade den rostade brödsmaken. Ferrari brut från Italien silvermedaljören på mousserande viner - den var mycket god! L. Roederer var bronsmedaljör bland Champagnerna. 
Jag bommade att fotografera Clothilde Davennes viner (Chablisområdet), men hon hade i synnerhet en rosé. Minns inte namnet men den hade vunnit ett pris i en tävling som hette något med orange...KÖP!

Font de Courtedune från Cotes du Rhône gott. Jordkällare (på det bra sättet) 
Punt Road, Pinor noir från Yarra Valley i Australien - kvällens vinnare för mig denna kväll. Men jag tror att jag just nu har fallit tungt för Pinot Noir.
 Testade Crozes Hermitage mot Hermitage. Båda Guigal. Jo man kan förstå varför Hermitage är dyrare...
Vi passade på med en liten guidad tur också!

C. - Stort tack för en mycket trevlig AW!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar