onsdag 26 juni 2019

Vinbar Ambar på Tomtebogatan 22

 Ibland kommer medgångarna och roligheterna på rad i ett långt ledband. Så är det för mig nu. Jag njuter i fulla drag!
 Väninnan P. är hemma ensam och arbetar denna vecka medan övriga familjen är hos farmor och farfar på deras land. Jag hade talat (och skrivit) mig varm om dessa vinbarer. 
 Så undrade hon om vi kunde testa någon av dessa efter jobbet under veckan?
 Om vi kunde! Anders har också fått blodad tand och tyckte också att idén var lysande.
 Det fick bli Ambar i Birkastan.
Vi testade orangea naturviner från olika länder. På bilden nedanför är de från vänster till höger:
Japan (doftade blommigt, körsbärsblommor eller liknande)
Georgien (rotfrukter - har en bismak av potatisvatten).
Spanien, Katalonien (lerkrusvinet på bilden) - kvällens toppkandidat! mak och doft av kokos! Lägg namnet på minnet:
Metamorphika – Orange Vin från Katalonien, Spanien.
Druvor: Chenin Blanc, Macabeu, Muscat Blanc à Petits Grains, Muscat of Alexandria, Viognier, Xarel-lo, Sumoll Blanco
Rekommenderas å det varmaste!
Dumplings till förhöjde också kvällen!

Vi var där 16.30 - runt 18.00 var det så fullt att de fick be hugade gäster att återkomma senare - populärt mao - gå i tid.
Passerade ett kärt minne - Tomtebogatan 10 - innanför dessa dörrar låg mitt residens (;)) i 11 år - trivdes otroligt bra här - men inflyttade nya gäster (Anders, sedan Arvid. Då det började bli dags för Sigrids ankomst, flyttade vi) gjorde att 61 kvm blev för litet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar