tisdag 13 augusti 2019

En heldag med Art Nouveau i Belgrad Jovan Cvijić museum och hotell Moskva

Att vi hittade till Jovan Cvijić museum var en ren och skär lyckträff. Jag är överlag väldigt förtjust att gå i små museum som är inredda av det hem som tidigare ägare bott i. Med sakerna kvar från aktuell tid. Detta museum skulle visa sig ha fler önskningar än så i beredskap.
Vi läste att han var grundare av geografi i Serbien och att han var med om att placera gränserna för det serbisk-kroatiska-slovenska kungadömet men visste inte så mycket mer om honom.

Hans hem, byggt 1905, var helt inrett Art Nouveau - det hade jag missat!
Tapeter
 möbler... 
Majolika lampan.
allt..
sådana här soffor heter något speciellt, men namnet har fallet ur minnet. De fanns dock även tidigare
kakelugnen
Jag tror faktiskt att alla familjemedlemmar till fullo njöt av inredningen.
 Är det bara jag, eller är karaffen ovan väldigt lik mitt senaste auktionsfynd nedan? Då ska jag bara böra söka glas med en nysilverring i mitten....
Snickarglädje överallt med böljande linjer i såväl ljusstakar som annat....
Jag tror nästan att jag stod och dreglade av hänförelse där ett tag....
Ok, nu överdriver de.
Vilket magnifikt tak!
Detta var nog en av mina bästa upplevelser under hela resan - de var så oväntat!
Vi ville inte bryta känslan, utan tog oss direkt till Hotell Moskva, byggd i bäst jugend stil 1907.
Där blev vi sittande ett tag!
Till och med hotellets cafébord fick en att förstå var man befann sig...
Jag drack cappuccino 24/7 denna vecka - blir svettigt att återgå till det normala.
Inredningen här var också magnifik!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar