fredag 9 augusti 2019

Maten i Serbien

Efter att seriöst gått all in för serbisk mat under en veckas tid måste jag säga att det är nog det enda som jag inte är lyrisk över efter vår resa.
 Smaklös och stabbig är min upplevelse av det hela. Med ett undantag (lunchen sista dagen). Och frukostarna var helt himmelska - massor av valmöjligheter. Serveringspersonal, personal och service - ja det är en helt annan historia. Vilket ändå gjorde måltiderna till ett sant nöje. 
Strax utanför borgen fanns en fint belägen restaurang. Här skulle vi nog få smaka riktigt god mat.
Tänkte vi.
Till fördelarna hör serveringspersonalen, miljön och kaffet.
Och maten var vackert placerad på fatet.
Vad säger man?
Jättekul att ha testat!

Ändå var det värt att ha ätit där - för det var så fint. Och så trevligt.
Nästa gång testade vi något ute längs med gågatan.
Här hade man blandat serbisk mat med mexikansk hetta. Jag tror att jag fick i mig chilikärnor...
Sigrid hade valt en italiensk/serbisk rätt och tyckte att den var ok.
Arvids såg jättegod ut...han lade ner all tanke om serbisk mat efter denna upplevelse. Ändå är han (och har alltid varit) allätare som aldrig brukar krångla vid måltiderna. Ens då han var liten.
Hotellfrukostarna var en historia för sig. Jag tyckte att det kändes skämmigt att beställa fyra cappuccino till mig själv (personalen gjorde dem medan man väntade. Anders drack vanligt bryggkaffe utan något extra). Men efter några dagar kastade jag in handduken. Frukostarna var himmelskt goda!
Men fler gäster som oss och hotellet skulle sannolikt gå i konkurs... Vi satt och njöt under dryga timmen varje morgon. Mmmm….
Ytterligare en uteservering.
Min värsta matupplevelse på hela resan. Friterat och panerat kött. 
Då jag skar med kniven trillade hela paneringen av som ett skal. Fram tronade det råa köttet.
Jaha, det var det.
Vint var däremot toppen. Mer om detta senare!
Servicen på "Dva Jelena" var nog det bästa vi någonsin stött på!
Så fruktansvärt trevligt och underbart bemötande!
Medan vi väntade fick vi snart in bröd och litet annat!
 Här var maten helt ok! Kanske att vi hade beställt mer österrikiskt än serbiskt.
 Men man ska inte vara alltför petig.
 Möjligen att man blev VÄLDIGT mätt.
 
Som toppen på allt bjöds vi på en himmelsk nötkaka till efterrätt. Bara så där. För att de hade bakat en alldeles nyss.
Smakerna var absolut ok. Servicen var annars vad som verkligen stack ut - vi kände oss som kungligheter! Kunde inte ha fått bättre service. Har nog aldrig fått det heller.
..och inredningen var vacker
Hela området var härligt bohemiskt!
Denna restaurang blev aldrig namngiven - och den är mycket berömd för detta (och för att den är stadens äldsta)

Här inträffade en ganska rolig incident. Jag fick detta att tvätta händerna med så att jag kunde äta min fiskrätt utan att använda bestick.
Servitrisen (en ganska stadig matrona) blev rejält upprörd då hon senare gick förbi och såg att jag nyttjade bestick -"en jag sade ju åt dig att du inte skulle nyttja bestick"
Samma servitris (hon var för övrigt den enda inte riktigt superproffsiga och genomtrevliga serveringspersonal som vi stötte på under hela vår resa! Alla andra var såååå supertrevliga) vägrade servera Arvid och Sigrid enbart pannkakor (de hade nu, näst sista dagen gett upp om den serbiska maten) - de skulle minsann äta soppa först! Basta! Jag skämtar inte! Otroligt speciell kvinna. Men rolig att komma ihåg.
Arvid och Sigrid insåg att här var det bara att bara att ge sig - det fick bli en soppa före - smaklös men ok.
Min karp. Helt ok, men som sagt - ve mig som använde kniv och gaffel!
Vi tror att Anders beställde forell.
Så sista dagen flydde vi undan ett skyfall. Vi hamnade på en restaurang någonstans.
Alla fyra beställde gulasch - den enda riktigt goda måltiden under hela resan - kryddad och smakrik. Och, framför allt - riktigt GOD!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar