torsdag 14 november 2019

Flatpalt

 Efter att vi har fått bekanta oss med Potatisknödel hos våra tyska vänner i helgen blev jag väldigt sugen på flatpalt. Min mamma var född i en liten by (Svartbjörnsbyn) strax utanför Boden, därav min kännedom om maten från de trakterna. Kanske inte helt korrekt återgivet, men det hoppas jag att Ni har överseende med.  
 Med skirat smör...
 2 kg skalade och rivna potatisar, där man tryckt ut en del av vätskan genom en sil
12 dl vetemjöl
1 tsk salt
Blandas väl och görs som en lång limpa varefter man delar upp den i lämpliga skivor som knådas samman till bollar.
Kokas i lättsaltat vatten. Tills de flyter upp.

2 kommentarer:

  1. du glömde ju lingonsylten ett måste Storasyster måste ingripa här känner hon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok! Ber om ursäkt. Men jag vill bara ha...skirat smör...

      Radera