söndag 8 december 2019

Vem ska bli tomte detta år?

 Sigrid knäckte koden att Anders var tomte redan då hon var två år. Anders var det året. Han hann bara komma in så utbrast hon: Pappa! Det tog litet udden av detta med att tomten finns - vi fick hitta på en egen tradition för att öka spänningen.:)
Sedan alternerade vi tomterollen. Åren 2013, 2014 och 2015 delade Arvid och Sigrid på att vara tomte/tomtenissa.
Därefter införde vi en ny tradition! 
Faktiskt så var detta barnens idé.
Vi kom överens om att vi skulle dra lott om vem som ska vara jultomte ungefär i anslutning till 1a advent.

Jag skrev siffror 1-4 på papperslappar som jag lade i någon skål. Alla familje medlemmar fick dra varsin lapp.
Sedan lade jag 4 likadana sifferlappar i en annan skål. Ur denna skål drog jag en lapp.
Det stod exempelvis "1" på lappen. Den som hade dragit det numret ur den andra skålen var årets tomte.
 Ingen förutom den som fick numret visste vem hen är.
På julafton ska denna person ikläda sig tomtedräkt eller liknande och dela ut familjens julklappar...
Jag har köpt en dräkt som ser ut som en julgran. Den har fortfarande aldrig kommit till användning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar