lördag 4 juli 2020

Ny teknik och ny mobil

Till slut kunde jag inte ha kvar min gamla mobil, alla dessa uppdateringar av appar tenderar att kräva mer och mer utrymme. Till slut kunde jag inte behålla spotify om jag ville uppdatera swish. Och swish fungerade inte längre utan krävde en uppdatering....
Den nya mobilen är mycket fin men jag är ju så van vid den gamla, nu kan jag inte ens överföra bilder till datorn utan måste maila dem.
Och det är ju inte det enda som inte fungerar längre.
Nåväl, det kommer väl med tiden.
Annars är jag väldigt positiv med mycket av den nya tekniken. Vi hade en vinprovning över nätet med min vän C. som numera bor i Zürich. Och i dessa coronatider spelar det ju ingen roll om man bor i Zürich, Stockholm. Eller Kungsängen. Det går bra att hålla kontakt ändå. Om man vill!
Att det funkade med vinprovning var C.s förtjänst. Han kollade vad som fanns på systembolaget.se och som han kunde hitta i butikerna i Schweiz. Han saknar Sverige, men tycker att det kanske är enklare att lära känna schweizare, de är öppnare och har lättare för att bjuda hem folk. Generellt sätt. Sedan finns det ju en och annan svensk som också gärna bjuder hem både nyare och äldre bekantskaper. Men det är kanske sällsyntare. Om jag förstod honom rätt.

Så mycket vinprat blev det inte, inget alls faktiskt, förutom: "Hmmm….gott!". Men det var första gången på väldigt länge sedan vi sågs, vi har pratat och messat en hel del men inte setts. Och då fanns det väldigt mycket att prata om. Nu har vi bokat ett nytt videomöte till slutet av augusti. 
Även om vi hörs före det!
Många som flyttar mycket gör verkligen ett hästjobb då det gäller att behålla vänner sedan tidigare. 
C. är helt suverän på det.
Och det är jag väldigt tacksam för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar