torsdag 22 april 2021

Veckans druva: Zweigelt

Zweigelt är en rödvinsdruva med ett ursprung i Österrike. Året var 1922 då Fritz Zweigelt vid Klosterneuburgs forskningscenter korsade de båda druvsorterna blaufränkisch och saint-laurent med varandra. Den nya druvsorten fick sitt namn efter upphovsmannen. Men i druvans släktträd hittar vi även pinot noir och gouais blanc.

I Tjeckien använde man senare zweigelt för att ta fram cabernet moravia - men det får bli en annan historia.

Även om odlingar med druvan även går att hitta i Tyskland, Storbritannien, Ungern, Tjeckien, Slovakien, Kanada och Japan så är zweigelt väldigt mycket en österrikisk angelägenhet. I landet är zweigelt den mest odlade rödvinsdruvan.

Viner gjorda på zweigelt uppvisar ofta inslag av körsbär och andra bär. Vinerna kan vara ganska fylliga. Men zweigelt används inom ett brett område - dyker ofta upp även i roséviner.


1 kommentar:

  1. Intressant om druvor och viner här och nedan.
    När jag läste priset på flaskan nedan höll jag på att smälla av. 319 pund, det var dyrt. Så kom jag att tänka på att det var kronor och massor av siffror. Är så van vid låga tal.
    Vid ett tillfälle när jag kom till Sverige blev jag sugen på en glass och gick in i en affär och kollade, men när jag såg priset, 30, skulle jag precis vända på klacken och gå ut, så mycket betalar jag inte för en glass, 30 pund, vansinne. Ha, ha, naturligtvis var det kronor och ett helt vanligt pris. Tar sin tid att vänja sig med dessa höga siffror, jämför med pund och euro.
    Trevlig torsdag!

    SvaraRadera