lördag 4 februari 2023

Hallwylska och Bino


S. och jag bestämde redan under jullovet att det var hög tid för ett besök på Hallwylska då de första hektiska veckorna på nya året hade passerat.
Numera kan man strosa omkring själv i palatset istället för att gå med guide.
Vi valde både och.
Guiderna här brukar vara fantastiska och man lär sig nya saker varje gång.
S. tipsade om en podd som sänds om palatset. Jepp, nu håller jag på att hämta in kunskap för fullt här.
Men det var inte allt.
Matsalen var stängd i väntan på en ny utställning med start i mars.
Jag återkommer till den.
Så vackra saker....
Vi tog oss upp till kägelbanan på vinden...
..till vinförrådet nere i källaren...
Väl ute tog vi oss till en, för oss, ny restaurang; Bino.
Ingår i Nobis hotellet.
Suveränt!
Men då jag skulle uppsöka toaletten blev jag än mer imponerad: förutom  små frottéhanddukar att torka sig med (som alltfler restauranger tycks ha, eller om jag helt enkelt besöker allt dyrare restauranger - litet osäker faktiskt... :)) fanns det ännu en restaurang en trappa ner (som också ingick i hotell Nobis): Noi - måste besöka denna inom snar framtid!!!
Som om detta inte var tillräckligt, i den avstängda matsalen ska Joan Sallas - den bästa existerande servettbrytarvirtuosen i åtminstone hela västvärlden - ha en utställning.
Och som topp på det kan man få delta vid en servettbrytarkväll med honom.
Jag köpte snabbt 2 biljetter - här gäller det att hänga på - detta är ju för bra för att vara sant.
Därefter frågade jag Anders om han ville haka på.
Han sade direkt: självklart!!
"Servettbrytning är ju en stor del av våra fint dukade bord och det är ju ett jätteintresse som du har. Självklart vill jag vara med om detta!"
Gulle-Anders!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar