söndag 27 maj 2012

Godispåsar till ett prinsesskalas - damväskan

Sigrid ska ha fyraårs kalas snart och för att hinna göra iordning sakerna i tid har jag gjort iordning godispåsarna. Temat för året är "prinsesskalas" (så enormt originellt... :-D). Inom denna genre finns en uppsjö av färdiga produkter, bara att köpa. Men det skulle ju ta bort så mycket av MIN glädje - jag älskar kalas och att fixa och pyssla.Från början hade jag tänkt göra dessa påsar, som liknar små damväskor av papper. Sedan hittade jag en stuvbit laxrosa tyg hemmavid, varvid jag reviderade ursprungstanken något.
DamväskanMaterial
ark eller tyg 35x35 cm (eller större/mindre beroende på hur stort man vill ha det)
40 cm band
sytråd och nål
1 ark kartong 7x7 cm

Vik tyget i 7 cm breda veck, stryk med strykjärn - vikningarna ska alla vara åt samma håll.
Veckla upp tyget och vik det i 7 cm breda veck från andra hållet, vinkelrätt med de föregående. Använd strykjärnet.
Veckla ut tyget.
Vik in yttersta två vecken mot mitten.
Vik ett diagonalveck i andra rutan nerifrån i samtliga hörn, se bilden. Det är viktigt för fortsättningen att diagonalen är "utifrån och in", annars underlättar det inte fortsättningen.
Res upp båda kanterna och vik in de vinklade diagonalvecken från ovan.
Vik över och stoppa in sidoflikarna.
Vik upp den undre sidan och vik in ändarna över kanten och täpp till.
Gör likadant på andra sidan.
Tryck ihop de båda kraftigare sidorna och vik in de övriga två sidorna emellan. Det är de kraftigare sidorna som ska utgöra fram och baksida på väskan.
Sy fast bandet i mitten av ena tjocka sidan runt botten och upp på andra tjocka sidan. Bandet bör ha en lös del i början och slut för att kunna knyta samman väskan. Lägg i kartongen i väskans botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar