lördag 30 april 2011

Svensk smörgåstårta och fransk champagne möter brittisk bröllopsyra

Den nakne kocken, den arge kocken...engelsmännen uppvisar matmästare med det ena fantasifullare namnet efter det andra. Duktiga tycks de vara, vissa lyckas till och med förbättra skolmaten i landet -en bragd i sig. Kalla mig inskränkt, men engelsk cuisine är för mig något i stil med:
"Dinner is ready when the smoke alarm goes off". Men det klart att vi ville fira med det engelska kronprinsparet på deras bröllopsdag. Själva kortegen, vigselakten sändes på bästa arbetstid, men jag hann se litet av härligheten via webben. Eftersom vi (då vi inte tillhör de 1000-2000 (faktiskt inte ens bland de närmaste, oavsett hur många nollor som läggs på) närmaste vännerna som var bjudna) inte får delta vid själva middagen anordnade vi en själva. Dukningen gick i Union Jacks färger och servettbrytningen var "kungakronan".
För oss är nog smörgåstårta och champagne förknippat med festligheter, så varför inte?
Arvids och Sigrids smörgåstårta
  • 2 pkt landgångsbröd
  • 2 dl créme fraiche att breda bröden med

Fyllning

  • 7 ägg, hårdkokta och fintärnade
  • 1 gurka, fintärnad
  • 400 g rökt kalkon (skivad pålägg) i skurna i små bitar
  • 4 dl majonnäs
  • 2 msk riven pepparot
  • 5 dl lätt créme fraiche
  • 1 tsk salt

Garnering

  • 2 dl majonnäs
  • 2 dl persilja (att garnera sidorna med)
  • 2 citroner, skivas
  • 1,5 gurka, skivas
  • 1 burk stenbitsrom
  • 1 låda kräftstjärtar

Kantskär alla brödskivor och lägg fyra stycken på serveringsbrickans botten. Blanda samman fyllningens ingredienser och stryk på 1/3. Lägg på fyra nya brödskivor och stryk på 1/3 av fyllningen. Gör likadant en tredje gång och avsluta med att lägga på fyra brödskivor. Stryk créme fraiche på toppen och längs kanterna. Klappa in persilja och garnera toppen.Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs, 2004 (nr 75879, 385 kr, 100% chardonnay) från Champagne, Frankrike. Anders, som fick gissa helt i blindo, sade direkt att det absolut rörde sig om en champagne - över 300 pix alla gånger vasr hans nästa gissning. En årgångschampagne på min ära mycket god, även om jag inbillar mig att de där med rostad brödsmak (mina favoriter) INTE är blanc de blancs- Men denna var mycket god, dragning åt citrus, kex och smultron. Faktiskt ett vintips!!!!

6 kommentarer:

  1. HAJ super blog !!!!!!!!!!Už mám překlad gugl.Jsem mooooooooooooooooooc ráda Těším se ahoj Daja-Duha.http://daja-duha.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. HAJ recept :250jemna mouka,125smetana.33












































































    Haj recept:250mouka jemna,125ml.smetana33%,tuk125rama,60gcukr jemný.udělat těsto a doledničky na 2hod,vyválet akulatym radlem -mříškovač vykrat mřížky dat na formu pomazanou tuk a upect na 180asi40min,studené sundat a je hotovo !!!!!!potom muže sníst!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Haj nějaky problem nevím recept je tady Daja:

    SvaraRadera
  4. hejhej
    undrar om du kan dela mönstret på Virkad gräddtårta, eller kan jag köpa det av dig???? virkar til dagis och har skickat förfrågan till Astrid Lindgrens Barnsjukhus

    Estell Andersson lavendel58@hotmail.com

    Tack på förhand

    Estelle

    SvaraRadera
  5. Nämen engelsk mat får du ompröva! Tala om när du åker så ska du få tips.

    SvaraRadera
  6. Ooops! :-D Jo, det sänds ju många engelskproducerade matprogram så jag anar ju att jag är "litet fel ute"...//Lena

    SvaraRadera