tisdag 13 september 2011

Kräftkalas

Så var det dags att äta kräftor igen. En tomatröd bomullsduk plockades fram ur gömmorna, 70x70 cm kräftservetter veks till "matrosmössor" att ha att torka sig med lades på de, i sammanhanget, försvinnande små tallrikarna. Några servetter som blev över lade jag på snedden över den röda duken, som dekoration. Papperskräftorna som jag vek till Anders födelsedag kom väl till pass, liksom månar och lykor att hänga i taket. Vädret var för kallt för utomhusaktivitet.
Egentligen skulle vi vara sex vuxna och fyra barn på kräftskivan, varför vi hade köpt på oss 6 kilo kräftor och 500 g räkor. Då två gäster, vuxna, fick förhinder valde vi att inte göra den tänkta västerbottenpajen - det skulle bli nog så mäktigt att äta kräftorna. Dessutom hade vi chévretoasts med honung och timjan som förrätt. Vi räknade kallt med att det skulle räcka.
Det visade sig stämma - ett kilo kräftor fick vi slänga efter kräftkalaset. Och då hade vi ätit så att det nästan stod ut kräftor ur öronen på oss.
Men gott var det!!!
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men just nu är jag litet mätt på kräftor. För ett tag framöver känns det som.
Sigrid var en riktigt proffsig värdinna. Hon gick runt bland barnen och bjöd på chips. Men nåde den som tog fler än ett i taget. Hattarna var gjorda som servettbrytningen "Amiralshatten" med ett hål för ett snöre att knyta under hakan på vardera sidan.
Efterrätten hittade jag under Valnötsträdet av mor och dotter (tror jag att de är) Bergenström. Några egna varianter har tillkommit.
Päronkaka
150 gr smör, smälts
150 gr valnötter, hackas grovt
50 gr hasselnötter hackas grovt
3 st päron - skärs i sammanlagt 12 skivor vardera, med kärnhus borttaget
4 st ägg, medelstora
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 msk råsocker
Smörj en pajform med smör och täck kanterna med ströbröd. Ställ formen åt sidan.
Värm ugnen till 180 grader. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Tillsätt mjöl och det smälta smöret. Rör till en jämn smet. Häll smeten i formen. Lägg ner päronskivorna i cirklar ovanpå. Strö över nöthack och toppa med råsocker. Grädda inte kakan för länge, högst 35–40 minuter. Den ska vara en liten aning ogräddad i mitten. Låt kakan kallna, och helst stå 1 dygn innan servering. Serveras med vaniljgrädde.

1 kommentar: