torsdag 31 mars 2011

Pilgrimsmusslor på en bädd av blomkålspuré med vit bourgogne därtill

Detta var en fredagsmeny som vi gjorde förra veckan. Fredagsmaten får gärna kännas lyxig, men får inte ta alltför lång tid, tycker vi. Speciellt i vårtider har jag ett enormt sug efter skaldjur och "lättare" mat. Och vitt vin. Vi dricker oftast rött vin och under de övriga tre årstiderna är jag nog mer sugen på det. Icke på våren. Servettbrytning och lövvikningar hade jag passat på att göra vid vårt familjepyssel kvällen innan. Då vi hade kvar bruna ljus och jag nyligen inhandlat några krukor med "rostigt" utseende tyckte jag att brunt och vitt kändes fint. Krukorna och dess vita vackra orkidéer hade gjort sig bättre på ett betydligt större bord. Nåväl. Pilgrimsmusslor på en bädd av blomkålspuré
pilgrimsmusslor per person, steks i räfflad stekpanna någon minut per sida.
saften av citron, doppas över
Blomkålspuré
1 blomkålshuvud
100 g smör
2 dl creme frâiche
salt och peppar efter smak

Ta bort blomkålets gröna blad. Fördela huvudet i mindre delar och koka i lättsaltat vatten tills det blir mjukt. Mixa det heta blomkålshuvudet med smöret, häll även ner creme fraiche, salt och vitpeppar. Mixa till en jämn tjock smet. Placera på mitten av tallriken och pryd med två pilgrimsmusslor. Vinet, en Puligny-Montrachet av Anton Rodet (Bourgogne, 100% Chardonnay), har vi köpt på någon Finlandsfärja för runt 270 kronor. Att det rörde sig om just Bourgogne tog Anders direkt! "Nej så här kan bara en vit bourgogne smaka". Av vita viner är det just från bourgogne som tillhör favoriterna, vilket självfallet underlättade...Doft av citrus och gula äpplen. Stor, litet "smörig" smak. Riktigt GOTT!!!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker dukningen blev jättefin! Tänk att det an vara så läckert med lite brunt och rostigt tillsammans med vitt... Jättefina urnor/krukor!

    Och ni är ju så otroligt duktiga på att fixa fin, spännande, intressant och god mat! Så roligt det måste vara att dela detta intresse!

    Stora kramar från Helena, som just skall försöka komma på någon käck person ur historien och fixa utstyrsel därtill, för äldsta sonens skolprojekt imorgon... VAr är min kreativitet när jag behöver den som mest...? :-)

    SvaraRadera
  2. Det som vi säger braspanna om är det som man även kan kalla långpanna. Vet inte om det är beroende på vart i landet man bor, eller?

    Visst är det gott med vita viner nu när maten börjar bli lite lättare...

    SvaraRadera