måndag 18 oktober 2010

Sex olika rödviner, sex olika druvor

Vi hade bjudit in två grannfamiljer på vinprovning.
Sex olika rödvinsdruvor skulle testas. Dessa var:
Cabernet sauvignon
Pinotage
Shiraz
Tempranillo
Touriga Nacional
Zinfandel

Till sin hjälp hade varje deltagare en beskrivning av respektive druva. Vinerna serverades parvis i tre så kallade flighter. Första flighten blir ju då svårast och sista rimligtvis lättast. Vilket kan vara bra - förmågan till koncentration och fokusering brukar ju avta under en vinprovarkväll...Castillo de Molina, Cabernet Sauvignon, 2008, Chile, 89 kr. Väldigt bra vinval ur pedagogisk synpunkt, då det väldigt tydligt visar vad ett vin på druvan cabernet sauvignon handlar om. Svarta vinbär och svarta vinbär. Men även svarta vinbär. Dessutom lite choklad och kaffe. Ett gott vin.

Café Culture, Pinotage, 2009, 89 kr. Ett vin som mer lever upp till sitt namn än sitt ursprungsland och sin druvsort. Det bokstavligen osar moccapastiller och kaffe om vinet. Jag är lite kluven till vinet - jag uppskattar verkligen ett glas, men jag tror att det blir tröttsamt i längden. Förutom kaffe hittade vi den för sydafrikanska viner så karaktäristiska rökigheten.

Rosemount Estate, Shiraz, 2008, Australien, 89 kr. På fredagskvällen, när Lena och våra grannar fick gissa, tyckte jag att det var en ganska blek och anonym shiraz. Men på lördagen, när Lena och jag hällde upp det som var kvar av alla sex vinerna till varandra, var shirazkaraktären tydlig. Hur provningarna gick? Jo, Lena slog grannarna - och hon prickade in alla sex vinerna när vi provade själva. Jag nöjde mig med fyra rätt av sex. Vinet, då? Ja, björnbär, peppar och lite vanilj.

Robert Mondavi Woodbridge Zinfandel, 2008, USA, 85 kr. Hmmm, zinfandel. Inte min kopp te. Fruktigt och lättgillat. Glider ner utan motstånd. Som sylt eller saft. Nej, ett vin måste bjuda på motstånd.

Lat 42 Gran Reserva, Tempranillo, 2003, Spanien, 89 kr. Jag har alltid haft lätt för att känna igen viner från Rioja. Jag får en omedelbar association av ostädad toalett. Visst, det låter inget vidare, men jag gillar det verkligen. Vinet, alltså. Vanilj (självklart), dill och röda bär. Gott.

Quinta da Alorna, Touriga Nacional, 2008, Portugal, 85 kr. Den här druvan är en ny erfarenhet, men jag måste säga att jag gillar den varje gång jag får den i mitt vinglas. Strävt och tilltalande. Matkrävande. Lakrits, kaffe och björnbär. Tillsammans med det chilenska cabernet-vinet kvällens godaste vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar