tisdag 12 oktober 2010

Kycklinggryta med mos

Kycklinggrytan
16 steklökar
300 g champinjoner
3 korvar med stark smak
7,5 dl rött matlagningsvin
3 msk kycklingfond
2 tsk torkad timjan
1 kg kycklingfiléer
2 dl vetemjöl
2 tsk salt
0,5 tsk peppar
3 msk smör till stekning

Moset
1,5 kg potatis
4 msk smör
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
200 g spenat
2 msk smör

Skala lökarna. Dela svampen i mindre bitar. Dela även korven i mindre bitar. Lägg detta i en stor gryta och tillsätt vin, kycklingfond och timjan. Koka upp.

Dela kycklingen i mindre bitar. Blanda mjöl med salt och peppar på en tallrik. Vänd kycklingbitarna däri. Bryn dem i smör och placera dem därefter i den stora grytan med tidigare ilagda ingredienser. Koka alltsammans 20 minuter under lock.

Koka potatisen. Mosa den kokade potatisen och tillsätt smör, mjölk, salt och peppar. Fräs spenaten i smör. Blanda i spenaten i moset.

Servera!

1 kommentar:

  1. Låter RIKTIGT gott! Jag ser mer och mer att jag bara MÅSTE ta mig till Sverige snart (och hålla mig frisk!!!) för att kunna bjuda in mig på mat i västerförorts mat- och vinpalats! Ni är verkligen otroliga på att laga mat och fixa!

    Hoppas verkligen att Arvid nu får hålla sig frisk, det måste ha varit en tuff tid för honom och er.

    Jag hostar mig fortfarande blå och bronkiten tycks frodas oavsett vad jag gör, men jag är i alla fall på benen igen. Spaghetti-ben, men dock på benen.

    Stor kram, Helena

    SvaraRadera