onsdag 1 maj 2019

Valborg/Sista April i dåtid och nutid.

 Jag har skrivit om sista april många gånger här i bloggen. Jag både kommer ifrån, och pluggade i, Uppsala. Sista april var, som jag minns det, en av årets viktigaste, och roligaste, högtider
 Champagne/grötfrukost hemma hos någon, träffa vänner i anslutning till forsränningens Fyriså, sillunch i någon obskyr studentkorridor, springa nerför Carolinabacken vid 15, dricka (mer) vin utanför någon nation.
Skynda hem och byta om till gasquen, allmänna sången vid Gunilla klockan, mer gasque….
När vi var i Uppsala förra helgen såg vi en stor nedräkningsklocka på Carolina Rediviva - jag anar att traditionerna håller i sig! Toppen! För det var verkligen suveränt roligt!
Nu har det ju flutit litet vatten mellan broarna sedan dess. Jag hade köpt hem färdiglagade korvar med risgrynsgröt till frukosten på Valborgsmorgonen. Alla övriga familjemedlemmar sov medan jag värmde och åt min del.
Champagnen fick bero - jag hade litet annat att stå i... 
 Under senaste månaderna har jag skrivit på en återrapport som skulle beredas för högsta ledningen 30 april anno Domini klockan 09.00 
 Allt gick bra och jag är vansinnigt både nöjd och glad!
 Men nog var det ett helt annat sätt att fira denna fantastiska dag mot för i fornstora dagar.... Nå var sak har sin tid. Men tveka inte att fira Valborg/Sista April  Uppsala något år om du inte redan gjort det! Väl värt sin resa!!!!

2 kommentarer:

  1. Mycket annorlunda liv blir det när man får ansvar, studenttiden var jobbig många gånger med tentor o s v, men totalt ganska bekymmerslös och fri. Var sak har sin tid.
    Önskar er en skön helg mitt i veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt Lena - men det var verkligen kul att ha upplevt det hela då det begav sig. Tack detsamma!//Lena

      Radera