lördag 18 maj 2019

Vinprovning av spanska viner på Spritmuseum

 Det märks att vi har börjat få mer egen tid. Helt plötsligt har det blivit så väldigt roligt och lyxigt att träffas i stan.
Självfallet är det för att det nu helt plötsligt är möjligt - vi kan stanna ute bara vi kommer hem någorlunda (Denna kväll vart det runt ca 21) till Arvid och Sigrid. De kan ju komma in själva och fixa mat själva. Vi har litet kontakt för att kolla att allt flyter men det gör det.
Man skulle ju kunna tänka att vi borde ju ha kunnat vara ute var och en för sig, varannan gång, även tidigare. Sant. Men samtidigt har vi ALDRIG haft barnvakt (förutom min mamma tog hand om Arvid eftermiddagen då Sigrid föddes och min pappa passade dem då han var hemma hos oss eller vi hos honom då vi var ute och sprang gemensamt. Båda mina föräldrar var ganska skröpliga, viljan fanns nog men att ens fundera på att byta blöja gick ju helt enkelt inte för min pappa som var halvkroppsförlamad efter en stroke 1989, mamma hade väl kanske inte heller den fysik som krävs för att jaga efter småbarn). Och då menar jag verkligen ALDRIG.

Mot bakgrund av detta kändes det som om man svek den andre och lämnade denne i sticket hemmavid om man stannade på AW eller dylikt. Julfesten fick räcka. Av någon anledning tycktes vi ha känt likadant båda två. Svårt att förklara men en väldigt stark känsla. Det kändes inte riktigt aktuellt helt enkelt. 

För min del var det ju dessutom oftast jag som hämtade. Att då åka in till stan efter att nyss ha tagit sig hela vägen hem kändes väl inte heller så lockande...
Nu kan vi ju båda vara ute samtidigt, på samma ställe eller på olika, bara det inte blir alltför sent. Och då känns det alldeles enormt underbart!
Jag har inte känt så tidigare, men antagligen har det varit för att det helt enkelt har varit aktuellt. Nu däremot...

Detta om detta!
 Denna kväll skulle vi på spritmuseet och testa spanska viner!
Vi började med en kortare rundvandring där vår guide, Nadja Karlsson, serverat oss sherry innan vi startade. Vi fick se hur soleralagring går till.
Sedan gick vi till vinprovningsrummet en trappa upp. 
 Första vinet var ett vitt vin från Katalonien, Spanien (ja vi skulle ju prova spanska viner... :))
Taleia Castell D'Encús som finns att köpa på systembolaget för 249 kronor.
Gjord på druvora sauvignon blanc och sémillon.
Jag trodde att det var gjort på druvan albariño. Men det är främst för att jag vet att det är huvuddruvan i norra spannien (Rias Baixas) - jag tänkte mer med hjärnan än kände efter kanske. 
 Nästa Viña Tondonia, drack vi faktiskt hemmavid för några veckor sedan. Tillhör den gamla varianten av Rioja, lagrad på amerikanska, hårt brända ekfat. Smak av vanilj och dill. Mmmmm..
269 kronor på systemet. Orangerött från 2006.
 Nästa vin kom från ett nytt hett område i vinvärlden Vinos de Madrid. 100% garnacha. Litet stjälkigt. Smak av hallon. Den såldes i ett litet parti men är nu slutsålt. Det tycks bara finnas ett vin i ett systembolag nära Globen från vinos de Madrid just nu. En fd kollega hade visst just detta på lager - hade köpt hem en flaska i höstas. Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna för eventuella framtida leveranser. Just detta vin var kanske inget måste - men kul att testa nytt. Ljusrött och ganska tunt (men grenache ger ljusröda viner). Men spännande. Smaken fick en mer att tänka på ett vitt vin än ett rött.
Sist ut var ett prioratvin med huvuddruvor garnacha och carinena. Skrev inte ner något om vinet - jag tyckte inte att det var så speciellt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar