onsdag 18 december 2019

Avdelningsdagar på Vår Gård i Saltsjöbaden!

 Detta år var avdelningsdagarna förlagda på Vår Gård i Saltsjöbaden. Jag hade aldrig varit där. Miljön var väldigt vacker.
 Såväl ute som inne. Mycket jugend!!
 Jag hade tillfrågats att vara en av arrangörerna. Detta bidrog måhända att jag kände mig väldigt trött då första dagen var till ända. Litet dränerad på energi.
Nåväl, efter några ronder biljard med min otroligt trevliga kollega E., var jag på banan igen. Den otroliga miljön gjorde inte saken sämre!
Som grädde på moset hade ett ökat servettbrytningsintresse kunnat skönjas efter min fikavecka. Ville jag möjligen? 
 Det ville jag.
Jag betonade dock att det var frivilligt - detta är ett sant nöje för mig och jag vill verkligen inte tvinga det på någon annan.
Jag gick ner i receptionen och hämtade 50 förbeställda obrutna linneservetter.
Under en halvtimme före själva middagen skulle jag lära mina kollegor att bryta "medeltidsskon".
  Jag var nervös för att nästan ingen skulle komma. 
 "Tänk om två kommer. Då ska jag bryta 48 servetter på en halvtimme. Det kommer att bli svettigt att hinna." Tänkte jag innan. 
 Jag hade verkligen inte behövt oroa mig.
 Cirka hälften av alla kollegor, ungefär 25 personer, hade passerat bordet innan det var dags för middag. Och några vek både två, tre och fyra servetter innan de var redo för fördrinken. 
 Dessutom var det riktigt trevligt medan vi höll på. Det blev verkligen bonding mellan enheterna som ingår i avdelningen under dessa dagar. Och servettbrytningen var absolut en del i detta!
Detta skulle jag gärna vilja göra fler gånger - hela jag svävade som på moln efteråt!
 Vid bordet beslutade jag och två kollegor att vi skulle testa alla tre röda viner som erbjöds på glas. 
Vi bad om att få tre glas vardera med innehållet av 1/3 av ett glas i varje glas. Det såg ut som om vi fick mer...
Spanjoren var godast till charkuterierna, italienaren till huvudrätten (till sillbordet tog vi julmust).
Vi tyckte att fransosen funkade till efterrätten... 
Miljön var sååå mysig.

Dagarna avslutades med att en kollega hade gjort en musikquiz bestående av 10 covers av kända låtar, framförda på finska, i polkatakt. Helt vansinnigt! Och helt vansinnigt superkul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar