onsdag 4 december 2019

Nedräkningen inför jul fortsätter plus att det är min fikavecka på jobbet....

Sigrid bidrog till det mer lyckade baket! 
 Jag tänkte små två flugor i en smäll - förena julbaket med fikaveckan på jobbet - om jag dubblade degerna kunde jag frysa in hälften till jul...
 Dum tanke. Detta har inte så mycket med julbak att göra, en kollega är glutenallergiker så litet cocoskakor till honom. De blev riktigt bra! 
Toscatårtan kunde vara värre.
 Det var sedan problemen började. Jag skulle baka anisbröd/pitepojkar, men hade alldeles för litet olja att fritera dem i.
Hur viktigt kan det vara tänkte jag okritiskt. Nja, ganska så...
 Jag slängde dem - de smakade lika hemskt som de såg ut.
 
Förra veckan var det en kollega, en man J., som är ruggigt bra på att laga mat - hans matlådor får det att vattnas i munnen på alla som ser dem. Enligt egen utsago är han inte alls bra på att baka. Nå, förra vecka var det hans tur.
Han kom dragandes på en långpanna med Baklava. Hur god som helst. Några kollegor frågade honom, oberoende av varandra, om han möjligen hade rötter från mellanösternområdet eller så? Det hade de (så de visste ju vad de talade om). Han är från Värmland sedan generationer tillbaka. Exotiskt på sitt lilla vis, absolut, men kanske inte riktigt samma sak. 
 Ha fikavecka veckan efter honom var ju ett riskabelt projekt redan från början.
Jag får ta till andra medel....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar