lördag 4 februari 2012

Dukning med Nya Zeeland i åtanke.

Anders var helt lyrisk häromdagen då han kom hem med sin kasse från systembolaget. Han hade betällt olika Pinot Noir från Nya Zeeland, USA och Frankrike. Eftersom Pinot viner tenderar att vara mer ljusröda än övriga viner vi dricker tyckte han att det var likabra att säga vilken druva det rörde sig om direkt, jag skulle ändå ta det på färgen resonerade han. Min utmaning de följande veckorna kommer att bli att gissa från vilken av länderna det är frågan om. Jag började genast tänka dukning...Hmmmm få se nu samtliga länder har färgerna blått, rött och vitt...Bra början. Anders började med maten samtidigt som jag skrev klart notan för nästa vecka, vi brukar oftast beställa via "mataffären" ett samarbete med Coop, där mat, hygienartiklar och det mesta som återfinns i storvaruaffären kommer hem färdigplockat i kassar. Väldigt smidigt. Det krävs ju att man är inte så litet "före i planeringen", men det är ju Anders och jag i ett nötskal så det passar oss utmärkt. Nå, inför nästa helg hade Anders skrivit ner alla ingredienser för boeuf bourguignon läste jag på inköpslistan jag hade framför mig. "Hmmmm....då blir det franskt NÄSTA helg", tänkte jag. Så började jag studera var karln sysslade med där bredvid spisen - trillade LAMMfärsbiffar.....Saken var biff. "Anders, jag går och fixar dukning för en Nya Zeeländsk afton"....Även om de tre länderna har samma flaggfärger känns det onekligen som om kvällens land har mer inslag av mörkblått i sin flagga än de övriga. Stjärnorna som jag strösslade på bordet har jag gjort tidigare. Egentligen borde de ha varit röda, som jag också har, men de har jag glömt bort var jag har lagt....

Bordet är redo....

1 kommentar:

  1. Det är SÅ otroligt inspirerande att läsa om er gemensamma glädje inför matlagning och vinkunskap! Att det dessutom blir superläckra dukningar att passa ihop med temat för dagen tilltalar ju mitt sinne alldeles extra mycket, och återigen visar ni ett SÅ fint bord!

    Och åh så jag längtar till att en dag få sätta mig vid det bordet, dukat eller ej, så vi får prata ikapp oss lite!

    Stor kram denna smällkalla lördag!
    Helena

    SvaraRadera