tisdag 19 mars 2019

Koldioxidutsläpp från olika transportmedel...

 Källa: DN söndag 17 mars
Jag läste i DN i söndags att tex en resa med flyg till Sicilien tor släppte ut 794 kg koldioxid per person.
Det låter ju onekligen väldigt mycket. 
Men jag skulle vilja ha något att jämföra med. 
Hur mycket koldioxidutsläpp kostar det att åka tåg, bil eller buss säg 10 mil?
källa:http://www.resor.me/miljopaverkan-och-koldioxidutslapp-vid-resor

Jag hittade en sida med samlade koldioxidutsläpp, se ovan.
Åker jag 10 mil, 100 km med bil, släpper jag ut 0,15*100=15 kg koldioxid. Gör jag det varje vardag...*5= 75 kg koldioxid i veckan

Samma sak med buss:
Åker jag 10 mil, 100 km med buss, släpper jag ut 0,05*100=5 kg koldioxid. Gör jag det varje vardag...*5= 25 kg koldioxid i veckan

Samma sak med tåg:
Åker jag 10 mil, 100 km med tåg, släpper jag ut 0,001*100=0,1 kg koldioxid. Gör jag det varje vardag...*5= 0,5 kg koldioxid i veckan
 källa: Transportstyrelsen.se

Nog finns det en hel del man kan göra för att vara med och påverka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar