tisdag 11 juni 2024

Farbror S. fyller 95!

Min farbror Stig är en av de sista av mina släktningar i mina föräldrars generation som fortfarande är i livet. Farbror Stig var för övrigt gift med min faster Maj-Britt som gick bort för närmare 20 år sedan. Det var många Stigar i den delen av släkten min pappa, denna farbror och ytterligare en farbror. När jag var barn hade alla tre syskon lantställen på promenadavstånd ifrån varandra ute i Roslagen varför han var en närvarande släkting i min barndom. Förutom att han och faster ägde ett bageri i Uppsala - där jag fick mitt första sommarjobb. Detta om detta.

Nu bor han på ett äldreboende - han hör fortfarande bra, men kan inte ta hand om sig längre. Vilket nog är ganska jobbigt. Men han är ändå 95-år - och det är under de sista året han har flyttat in på hem - fram tills dess skötte han sig själv.
Vissa av farbror Stigs syskonbarn har jag aldrig träffat - men det var ändå ganska lätt att se likheten med farbror Stig.
Anders och C. 
Kusin U. höll ett spontant tal till sin far. 

Han berättade bland annat hur han som 11 åring (på 60-talet) hade fått köra bil på ett fält medan farbror Stig snickrade på deras lantställe. Efter några månaders idogt övande, tyckte farbror Stig att U. kunde köra och hämta min pappa från vårt lantställe en bit därifrån. Så kunde de fika litet. Sagt och gjort. Pappa hade väl blivit litet förvånad över att se U. bakom ratten - men...mycket har hänt sedan 60-talet! :)

(Sista bilden är tagen av syrran)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar