torsdag 12 september 2024

Sakta vi gå... längs med vattnet mellan Sundbyberg till Vasastan

Hade ärenden till staden en solig kväll förra veckan.
Under den tid som jag bodde i Vasastan tidigare, bodde min barndomskompis i Duvbo, Sundbyberg.
Så varför inte passa på att återuppliva gamla minnen och gå längs med Mälaren?
Sagt och gjort.
Vissa saker har dykt upp nyligen. Men Pampas Marina var med då också. Här träffades jag och Anders för första gången dessutom.
Karlbergs slott, mitt gamla solställe om våren. Med litet minnesvärda vandringar på baksidan. Bakom slottet ligger Karl xiis hund Pompe begravd. 
Jag var här och gick med mammas hund Pompe tidigt på julaftonsmorgonen ett år då de var hos mig, oss snarare, för Anders hade flyttat hem till mig då.
Vackert.

Ännu mer minnesvärt: Tomtebogatan 10, mitt hem under 11 år. Arvid skulle fylla två strax efter vi flyttade därifrån.

Vi bodde hos min mamma i två månader innan vårt nuvarande hus blev färdigt och vi kunde flytta in.

Men det är en annan historia.


 Jag var på väg till ett föräldramöte denna gång. Sigrid hade börjat Viktor Rydberg Odenplan.
När jag skriver detta har hon bytt skola till samma som Arvid. Fortfarande samma linje, naturvetenskapliga programmet.

Hon beskrev orsaken till att hon ville byta så bra: "Jag trodde att jag skulle sporras av att vara omgiven av så många riktigt duktiga och toppresterande klasskompisar. Istället blev jag bara stressad. Några drog upp böckerna på 10 minuters rasten. Jag vill kunna skratta också." Skratta kan man säkert göra där också, men Sigrid var så säker att det var bättre att byta snabbt så att hon inte missar då mycket. Även om det är samma linje är ämnena i annan ordning. Och den mentala delen när man är på väg ifrån.

Hon började på sin nya skola igår, onsdag. Vi var på föräldramöte där på kvällen. Hoppas att det blir bra. Men det blir det nog. Arvid går ju där, är toppresterande även han, så det kan man ju vara där också. Om man vill. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar