onsdag 22 februari 2012

Veckans druva: Corvina

Den viktigaste av de rödvinsdruvor som ingår i vin från Valpolicella ocgh Bardolino i nordöstra Italien. Vinerna blir fruktiga med en karaktäristisk, lite bitter, körsbärston. Ett tag trodde man att viner på corvina inte kunde bli tillräckligt fylliga, men det visade sig bero på för stora skördeuttag och var alltså inte en druvspsecifik egenskap.
Amaronevinerna, som slog igenom med dunder och brak i Sverige på 90-talet, görs också med corvina som viktigaste druva. När amarone ska framställas använder man luftorkade druvor. Det är dessa som ger upphov till smakkoncentrationen och den speciella russintonen.
Förutom corvina så används druvorna rondinella opch molinara i valpolicella- och amaroneviner. År 2005 visade man genom DNA-analys att rondinella och corvina är släkt.
Amarone blev jag förtjust i när mitt vinintresse tog fart för en sisådär tio år sedan. Förtjusningen kvarstår, men det finns så mycket annat att upptäcka, så ibland kan det gå rätt lång tid mellan de gånger amarone återfinns i vinglaset.

3 kommentarer:

  1. Med risk för att jag har skrivit det här förrut... För några år sedan var jag på en vinprovning där vi bl a fick veta att vinet "Corvina Veronese" är tokpopulärt just i Stockholm. Intressant!
    Tycker fröken Dill som gärna samlar på sig onödigt vin-vetande

    SvaraRadera
  2. Fröken Dill:Nå, då är Du i gott sällskap....//Lena

    SvaraRadera
  3. Vad gott. Det här vinet måste jag testa!

    SvaraRadera