tisdag 28 februari 2012

Ungersk gulasch

Första gången jag var i Budapest var 1990. Vi var sju killar i 24-årsåldern som inledde vår tågluff med ett par nätter i Prag och Budapest, för att därefter via Venedig ta oss till två veckors solande i Barcelona. På vägen hem stannade vi till i Paris några dagar.
Just Budapest gjorde intryck. Människornas vänlighet framför allt. Och den energi man kunde känna i en så nybliven demokrati.
20 år senare var jag där igen. Då med fru, två barn och en medelålders persons krav på bekvämt resande. Fortfarande samma vänlighet överallt.
Men vad är på väg att hända i Ungern nu? Det känns riktigt tråkigt att läsa om utvecklingen. När flygbolaget dessutom gått i konkurs och det är ont om direktflyg till Budapest känns det inte aktuellt att åka dit just nu.
Det får bli lite ungersk mat hemmavid istället!
Ungersk gulasch
4 gula lökar
4 vitlöksklyftor
smör
1 msk paprikapulver
1 msk mejram
1 tsk hel kummin
1 msk tomatpuré
1 lagerblad
1 röd paprika
salt och peppar
600 g grytbitar av nötkött
1 kg kokt potatis
Skala och skiva lök och vitlök. Fräs löken på svag värme i smör i en stekgryta. Tillsätt paprikapulver, mejram, kummin, tomatpuré och lagerblad. Kärna ur och skär paprikan i små bitar. Tillsätt den i grytan. Salta och peppra. Häll på vatten i grytan upp till några centimeters höjd. Lägg ner köttet och sjud under lock i en timme. Servera med kokt potatis.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar ungersk gulasch. Har en väninna som är ungerska och gissa vad? Jag frågade fel person om recept, men hon tyckte att jag lyckades med min.
    Och din ser också fantastiskt ut.
    Tråkigt med sjuka barn, men våren är på väg!

    SvaraRadera
  2. Ja, våren är verkligen på väg! Det blir så mycket lättare när det är ljust när man kommer hem från jobbet.

    /Anders

    SvaraRadera