tisdag 7 oktober 2014

Veckans dukningsdetalj: Blekingestakar och Skeppsljusstakar

 Just nu ska det vara väldigt inne med koppar och mässing. Därför tänkte jag denna gång visa två olika mässingljusstakar.
Först blekingeljusstaken med sitt speciella mittenparti.
Jag har sökt med ljus och lykta efter bakgrunden till varför den ser ut som den gör, historian bakom helt enkelt. Men det enda jag hittar är länkar till auktioner då jag googlar. Rimligen så härstammar den från Blekinge. Jag har hittat auktioner på ljusstakar från 1700-talet (jag tyckte tom jag läste något om barock, dvs 1600-tal i någon annons). Därav kan man ana sig till att modellen har funnits under flera sekler. Då jag tänker på det, förra året då vi var i Örbyhusslott och såg Erik XIVs fängelserum fanns där en Blekingeljusstake. Nu kan jag ju inte svära på att just den stod där då det begav sig på 1570-talet, men kanske att man ändå har försökt återge rummen med korrekta detaljer? Erik XIV var ju mycket på Kalmarslott, som ju ändå inte ligger så väsenskilt långt från det då danska Blekingeområdet. Men jag är ute på väldigt hal is här - rena rama fria spekulationer, helt enkelt.
 
Våra exemplar är jag litet säkrare på gällande åldersdatering - de är sannolikt från 1900-talet...
Ibland finns modellen med två ljus, ibland med tre.
Skeppsljusstake var lika omöjlig den att hitta någon historik bakom - nu har jag suttit här i två timmar - jag kastar in handduken. Men fina är de!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar