söndag 26 november 2017

Årets pepparkaksbak

 Så var det dags att baka pepparkakor igen. Jag hade gjort en trippelsats. Vilket var tur eftersom mycket hinner gå åt, eftersom degen vilar under två dagar oc drar åt sig kryddorna.
En kollega slutade i dagarna. Jag var helt övertygad om att jag hade berättat om min pepparkaksdeg, varför jag passade på att lägga i några pepparkakor + en bit deg i en ask.
Dessvärre måste jag ha berättat om degen för andra, men inte för vederbörande. Då framstod onekligen gåvan i form av en brun klump i en plastpåse som en något udda gåva. 
 Arvid och Sigrid var i full gång. Det märks att de har blivit äldre - man kan omöjligt se vem som har bakat vad.

 Pepparkakor a la Lomakka,

1 sats,
3 hg smör, smältes
5 dl socker + 1 dl sirap
2 dl vatten
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 msk nejlikor
1 tsk ingefära

Blanda samman ingredienserna ovan och värm varmare än degspad. Låt kallna.
10 dl vetemjöl
1 struken msk bikarbonat
Rör ner vetemjölet och bikarbonaten med övriga ingredienser. Låt stå över natten.
Ca 2 dl mjöl ytterligare behövs till utbakningen. Kavla ut och gör valfria pepparkaksfigurer. Grädda i 175 grader Celsius tills pepparkakorna erhållit en fin färg. 
 
Även Anders kom med!
 
Sigrids bästa pepparkaka (som Anders mosade av misstag några dagar senare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar